tisdag 21 juni 2011

Sömnbrist, skottkärror och suprapubiskateter

Dagen innan min första natt som ssk var det strålande solsken, grannar som kör gräsklippare i stereo... Noterar öronproppar till inköpslistan och även ögonbindel alternativt ny rullgardin i svart!! 

Kommer till jobbet och känner mig lugn, jag ska gå bredvid en erfaren ssk... Börjar räkna in hur många som har kommit och vi inser alla att det kommer inte någon erfaren ssk till mig.... Får en flashback till förra veckan då samma sak inträffade.... 

Fick veta att det var hyfsat lugnt på avdelningen. Ok, det blir kanske en bra natt. Natten började bra. Två inskrivningar, fyra antibiotika.... morgonen kom och min sömnbrist började göra sig påmind utan att jag egentligen kände av det just då... Hade gått på tå hela natten, kollade mediciner, vem skulle ha antibiotika, extra kontroller på kvinnan som intoxikerat sig...

En surrealistisk händelse utspelar sig utanför vårt fikarum där vi sitter och småpratar... En patient kommer körande med en fåtölj som han vält på sidan. Han kör alltså hållandes i fåtöljsbenen. Denna möbel var naturligtvis en skottkärra... Så tokigt att vi inte såg det.... Detta fortsätter under efternatten med ommöblering av de flesta stolar som han hittar.

En man som har haft febertoppar får plötsligt hög feber igen och jag ringer medicinjouren. Akut CRP-prov, alvedon och ny kontakt med läkaren om en timme. CRP som var 3-siffrigt redan dagen innan hade nu fördubblats i värdet. 

Dagpersonalen börjar komma in... Då händer det... Mannen med "skottkärran" drar ut sin suprapubiskateter!! Jag har en halvtimme kvar att jobba denna natt... Varför just nu.... Det gick bra tack vare pigga och fräscha kollegor som tog över på dagen...

Och jag kunde åka hem och sova.... eller??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar