fredag 24 juni 2011

Legitimerad junkie


Så har den då äntligen kommit med posten... Legitimationen. Beviset för att jag verkligen är sjuksköterska.. På riktigt!! *nyper mig i armen*

Det yttersta beviset på min kompetens och rätt till en yrkestitel, Sjuksköterska.  Jag har en självständig yrkesfunktion, kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet.

Är jag annorlunda som person mot vad jag var för 3 år sedan? Förmodligen, även om det inte riktigt känns så ibland. Jag är väl samma lilla Åsa som jag var då? Bara lite mer kunskaper om sjukdomar och anatomi... Har jag större tålamod för att jag älskar mitt nya yrke? För att jag går till jobbet med ett leende? Antagligen... Hur var det nu jag sa i talet på examensdagen? ... "En vilja att göra skillnad i någons liv leder till sjuksköterskeexamen". 


Undrar ibland om jag är Oxytocin-junkie. Vilken kick det är att som student mötas av en patient med nål- och sprutfobi som säger: "Åhhh... vad bra att det är Du som tar prover idag också" eller när jag fick en dos  uppåttjack på ett av mina första pass som sjuksköterska: "Vad glad jag blir att det är du som jobbar idag också, du är så go".


Får nog omvärdera detta med min vilja att göra gott för NÅGON ANNAN... Det är patienterna som gör gott för MIG!! :)

1 kommentar: