måndag 27 juni 2011

Överbeläggning och gamla gubbar

Idag var en sån där dag när det går i ett hela tiden. Fikarast hanns inte med. Överbeläggning x2 på en avdelning som inte ska ha överbeläggning pga att det är trångt som det är. Om brandinspektionen skulle komma och göra en koll så skulle dom få spader!! 

Detta går naturligtvis inte patienterna obemärkt förbi. Det finns inga rum, endast draperier som avskiljare mellan de olika sängplatserna, så alla hör vad som sägs. 

Jag sitter och dokumenterar och försöker få ihop allt vad som ska göras med patienterna när en av dem kommer fram till disken där jag sitter... Jag minns inte hur han började samtalet men det slutade ialla fall såhär... 

"Jo.. det var en man som skulle åka nattåget och så var det alldeles fullt när konduktören kommer in och frågar om det möjligen skulle gå bra att få boka in en resenär i samma kupé. Jodå, det skulle väl gå bra. Men det var ju en detalj att det var en dam. Jo, men det skulle gå bra det också. De två satt i kupén och småpratade och sedan när det började bli dags att gå och lägga sig så säger mannen, gentleman som han är, att damen får välja vilken slaf hon vill ha. Om hon vill ligga över eller under. 

- Ja se det spelar ingen roll bara jag får ligga innerst!

Gamla gubbar med humor mitt i allt elände gillas som patienter!!

2 kommentarer:

  1. Det är härligt när folk har lite humor, och dessutom vågar visa det, särskilt när man kanske möter andra personer som inte har det så lätt. Jag har fått för mig att man måste ha lite humor för att klara av att jobba inom sjukvården. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  2. Hej Frida! Kul att du hittat min blogg... :)

    Ja, verkligen! Man måste ha mycket humor och kunna skratta åt eländet för att orka jobba där. Och härliga gamla gubbar och gummor som är så pigga så det bara plirar i ögonen (trots sjukdom) gör att man orkar med den där dagen när man känner sig alldeles otillräcklig åt alla håll...

    / Åsa

    SvaraRadera