onsdag 5 oktober 2011

A vampires diary

På nya jobbet får jag äntligen leva ut mina vampyriska drag fullt ut.... Där är det ssk som tar blodproverna på patienterna, och inte usk. Utmaningen är att få en stickrädd person att känna att det inte var så farligt. Så jag är nog en ganska snäll vampyr. Eller en verklig utmaning är att ta blodprov på en "kortisontant" med hud så tunn som silkespapper och blodkärl som spricker bara man säger "butterfly". 

Blod förknippas  ofta med obehag, speciellt på film, och väldigt många har hemofobi, alltså mår dåligt av att se blod i mer eller mindre grad. Blod finns även i olika talesätt, blodsband, blod är tjockare än vatten för att beskriva släktskap. 


Blod är en fantastisk flytande vävnad. Syre och näringsämnen transporteras till varenda cell ute i kroppen via blodet och på vägen tillbaka tar det med sig avfallsprodukter som tex koldioxid. 




När min äldste son var liten hade jag en bok som beskrev kroppens funktioner på ett pedagogiskt sätt. Mina föräldrar hade en annan bok som var minst lika beskrivande på barnens nivå. Efter en helg hos mormor och morfar kommer sonen hem, slänger fram våran bok på bordet, sätter händerna i sidorna och säger mycket uppfordrande: 


- MAMMA!!... Nu vill jag faktiskt veta... HAR röda blodkroppar shorts och T-shirt eller inte????........ 


När jag nu sitter och bloggar kommer min yngste son och läser över axeln:
- Mamma,  ska du inte bli läkare  och byta namn till Acula... 
- ??? 
- Jaa.. .... Då blir du Dr Acula.... 









3 kommentarer:

  1. Bra kommentar *lol*

    Jag tror de figurerna var i en tv-serie också, av samma tecknare som gjorde "det var en gång en människa" där jordklotet berättade om historia och hur det gick till förr i världen. Det visades i norsk tv när jag var liten, och det var det bästa som fanns för en liten tjej som var utsvulten på tecknat och fakta :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Åh, jaa... jag satt som klistrad framför "Det var en gång". =)

    SvaraRadera