onsdag 13 juli 2011

Habitualtillstånd

"Tur att en ble som en ble när en inte ble som en sulle"

Flera av undersköterskorna jag jobbar med är blivande sjuksköterskor. Det är lite roligt att höra vilken kurs dom läser och ska läsa till hösten. Tänker ibland på mikrobiologikursen i termin 3... Tänk så hysteriskt noga vi var med allt, vi såg bakterier överallt. Till viss del med rätta... Buffémat var inte att tänka på, handtag, telefoner, klockor, smycken, mynt... ...För att inte tala om självplocket i godishyllorna!! Vilka bakteriehärdar!! ojojoj... ja allt var potentiell bakteriesmitta..

Nåja, kursen avslutas efter några veckor med en tenta och så sakteliga återgår vi alla till det vi var innan, om än med en liten tanke i bakhuvudet... För visst äter jag plockgodis och jag torkar inte av kundvagnens handtag med spritservett innan jag handlar...

Jag har återfått mitt habitualtillstånd... ;-)

2 kommentarer:

  1. För att inte tala om kaffeautomater som finns i så många fikarum... DÄR kan vi snacka BAKTERIEHÄRDAR! :/ (Även den varseblivningen var resultat av en mikrobiologikurs.)

    SvaraRadera
  2. Iiissschhh.... tur att jag inte dricker kaffe då... ;-)

    SvaraRadera