lördag 13 augusti 2011

Vårdens Kinder-ägg... flera yrken i ett

Vad har jag för yrke? Vad innebär mitt yrke? Jag vet vad det står på legitimationsbeviset från Socialstyrelsen. Men vad innebär mitt yrke i praktiken? Ibland känner jag mig som en sekreterare med all dokumentation, ringa hit och dit med kommuner och samordna med hemtjänst och hemsjukvård.

Vad är jag mer? Jo, jag är även tolk när läkaren pratar grötig Danska så patienterna inte förstår ett smack vad han säger.

Och när läkaren beter sig som en åklagare måste jag vara försvarsadvokaten. Var kom det ifrån? Jag som var den tystaste i klassen i grundskolan och fått lära mig sen jag var liten att läkare är auktoriteter som man inte säger emot. 

Var det verkligen jag som blev så arg så det rök ur öronen på mig när läkaren vägrade skriva på ett papper som en anhörig hade rätt till enligt svensk lag.... Var kom den förmågan ifrån?

Eller när det sista jag sa till läkaren på kvällen att skriva fram läkemedlen till patienterna så det går att signera morgonmedicinerna nästa dag. Otur för läkaren att det även var jag som jobbade på morgonen så jag visste att det hade blivit tillsagt att han skulle göra det. 

Vad är det som gör att jag älskar mitt jobb trots allt strul runtomkring?
Härliga arbetskamrater både usk och ssk, skratten i fikarummet, practical jokes och naturligtvis feedback från patienter och anhöriga som är så tacksamma för det vi gör och glada för den goda omvårdnaden de får.

I skrivande stund är det 45 min kvar tills jag tar på mig den blåa smurfdräkten för att jobba kvällspass... Får se vad denna kvällen ger, jag vet aldrig vad som väntar mig, det är nytt varje dag....
Bring it on.... =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar